Met AFAS worden bedrijfsprocessen vereenvoudigd en kunnen deze verder geautomatiseerd worden. Als dit op de juiste manier wordt gedaan, levert dit meer groei op voor een bedrijf en is er minder ruimte voor menselijke fouten. De sleutel tot succesvolle AFAS implementatie is echter niet zo eenvoudig als het klinkt. Er worden nog altijd veel fouten gemaakt. Hierdoor levert de software minder op dan verwacht. Simpelweg omdat dit niet op de juiste manier wordt gebruikt. 

Groeit jouw bedrijf steeds verder en overweeg je AFAS te implementeren om de bedrijfsprocessen soepeler te laten verlopen? Lees je dan goed in en weet waar je op moet letten. Houd in elk geval rekening met de volgende veelvoorkomende valkuilen en ontdek hoe je ze vermijdt. 

Onvoldoende tijd beschikbaar stellen voor de implementatie 

Is ‘geen tijd’ ook een welbekend antwoord binnen jouw organisatie? Dan is de kans ook groot dat dit als excuus wordt gebruikt bij Afas implementatie. Besef echter goed dat dit ook gevolgen heeft voor het succes ervan. Het implementeren van nieuwe software kan er niet zomaar even bij gedaan worden. Het vraagt om voldoende kennis en ervaring. Mensen moeten echt van de juiste kennis worden voorzien en ook de tijd nemen om de software te begrijpen en te implementeren. Als deze tijd niet beschikbaar wordt gesteld, is de kans op succes erg klein. Je kunt geen wonderen verwachten als je niet ook zelf investeert. Tijd is van essentieel belang. 

Stel je dus mensen aan binnen je beheerorganisatie? Zorg er dan voor dat zij over alle middelen beschikken die zij nodig hebben om de implementatie succesvol door te voeren. Hoeveel tijd er nodig is? Dat is geheel afhankelijk van de grootte van de organisatie en de complexiteit van de inrichting. 

Geen feedback vragen aan de eindgebruikers 

Een van de grootste fouten die je kunt maken bij de implementatie van AFAS-software is niet evalueren me de mensen die hier daadwerkelijk gebruik van zullen maken. De eindgebruikers. De mensen waar het uiteindelijk om draait. Je kunt toch nooit weten wat er nog nodig is of wat er moet worden veranderd als je niet weet of de software in de smaak valt? Juist de mensen die hier telkens gebruik van maken, kunnen prima vertellen wat er nog ontbreekt of waar ze juist erg gelukkig van worden. Evalueren met eindgebruikers is dan ook ongelooflijk waardevol. Zij maken dat je de software geheel naar wens kunt aanpassen. 

Onvoldoende communiceren met de gebruikers 

Elke verandering is eng. Zeker als het om een grote verandering binnen de bedrijfsprocessen gaat. Dit kan ook tot weerstand leiden bij de eindgebruikers. Zeker als de software pas net in gebruik wordt genomen en nog niet alles vlekkeloos verloopt. Als de gebruikers hier niet op berekend zijn, kan dit tot nóg meer weerstand en minder werkgeluk leiden. Daarom is het belangrijk dat er in het proces vóór de implementatie al voldoende gecommuniceerd wordt. Begeleiding is nodig om dit soepler te laten verlopen en alle neuzen dezelfde richting op te laten wijzen.