Online winkelen is populairder dan ooit. Dit biedt kansen voor bedrijven, maar het betekent ook dat ondernemers moeten inspelen op huidige trends om hun website zo effectief mogelijk in te richten. In dit artikel bespreken we hoe je digitaal klanten aan je kunt binden, en waar consumenten het meest op letten tijdens het voltooien van een online aankoop. 

Gamificatie en online beloningen

Steeds meer digitale dienstverleners zetten gamificatie in om consumenten aan hun merk te binden. Bij Duolingo kunnen gebruikers bijvoorbeeld badges verdienen door iedere dag het platform te bezoeken, wat voor de gebruiker een gevoel van voldoening oplevert. 

Ook AliExpress en Temu hebben gamificatie ontdekt: korte rad van fortuin spellen zijn steeds vaker onderdeel van het agressieve marketingbeleid van deze webgiganten. Hier kunnen gebruikers prijzen of korting op producten winnen door simpelweg even aan het rad te draaien.

Een nieuwe vorm van gamificatie die snel aan populariteit wint, is het aanbieden van VIP programma’s. Het idee van een loyaliteitsprogramma werd gepopulariseerd binnen de online kansspel branche. 

Hiermee kunnen gebruikers cash prijzen en gratis speelrondes vrijspelen als ze regelmatig de website bezoeken en aan bepaalde eisen voldoen. Alhoewel loyaltyprogramma’s in Nederland nog niet veel gebruikt worden, hebben veilige casino sites uit het buitenland vrijwel altijd een VIP programma. 

Deze VIP programma’s leveren je veel meer op dan Air Miles sparen of een bonuskaart bij de Albert Heijn: ze kunnen spelers toegang geven tot persoonlijke account managers en exclusieve VIP toernooien.

Gamificatie en VIP programma’s spelen met succes in op onze wens mijlpalen te behalen. Gebruikers vinden het leuk om opdrachten te voltooien, al helemaal als ze hier iets voor terug krijgen.

Gepersonaliseerde winkel catalogussen

Winkel catalogussen worden steeds vaker op maat gemaakt door gebruikersdata te verzamelen en complexe algoritmes te laten bepalen waar een klant naar op zoek is aan de hand van deze informatie. 

Sociale media platformen proberen al jaren te achterhalen wat we willen zien zonder dit expliciet te vragen, en ook grote webshops zoals AliExpress, Temu en Amazon maken nu gebruik van vergelijkbare systemen. 

Deze webshops hebben een eindeloze scrollfunctie die vaak gecombineerd wordt met klik op de knop betalingen binnen mobiele apps. Zo zorgen winkels ervoor dat consumenten in ongekend tempo nieuwe producten kunnen vinden en ze deze binnen minder dan een minuut kunnen bestellen. 

Met AI software pakketten kunnen ook kleinere ondernemers gepersonaliseerde catalogussen aan hun webshop toevoegen, wat kan zorgen voor meer conversies en verhoogd gebruiksgemak.

Efficiënte betalingen essentieel

Met geoptimaliseerde webshop apps voor mobiele telefoons is online winkelen simpeler dan ooit, en voor veel Nederlanders is een dagelijkse winkelsessie een vast onderdeel van de dag. 

Onderzoeksbureaus merken echter dat de digitale consument steeds kieskeuriger wordt. Websites zonder moderne betalingssystemen, intuïtief ontwerp en razendsnelle laadtijden worden over het algemeen vermeden. 

Niet alleen het ondersteunen van de populairste online betaaldiensten zoals iDeal, Klarna en eWallets is belangrijk: het process van het aanklikken van een product tot het digitaal afrekenen moet zo snel en simpel mogelijk gemaakt worden. 

Online ondernemingen kunnen hun betalingsproces eens goed onder de loep nemen. Idealiter moet een gebruiker met zo min mogelijk kliks een product kunnen bestellen en afrekenen.

Duurzaamheid steeds belangrijker voor consument

Niet alleen Nederlandse bedrijven werken aan de klimaatdoelstellingen, ook de consument koopt steeds milieubewuster. 80% van de consumenten denkt na over duurzaamheid.

Bij online winkelen komt veel restafval in de vorm van verpakkingen kijken. Duurzame ondernemers kunnen deze plastic verpakkingen vervangen door karton, of deels weg laten.

Dit helpt om een milieubewust imago te creëren, voor minder afval te zorgen, en mogelijke toekomstige maatregelen voor te zijn.