Een webshop als extra verkoopmogelijkheid

Een webshop wordt door sommige mensen gebruikt als bijverdienste. Ze verkopen vanuit huis of doen aan dropshipping. Maar ook voor een bedrijf kan een webshop een prima aanvulling zijn op de omzet. Steeds meer winkels verkopen ook online en dat is niet zonder reden. Het aantal online aankopen stijgt nog altijd en waarom zou je daar met je bedrijf niet van mee profiteren?

Een bredere klantenkring

Als je in een bepaald deel van het land bent gevestigd dan bestaat je klantenkring vaak uit mensen uit dezelfde stad of hooguit de regio. Ga je een webshop beginnen, dan kan je je klantenkring uitbreiden naar de rest van het land en wellicht ook daarbuiten. Want online is het heel makkelijk om ook klanten van buiten Nederland te vinden. Het is dan wel zaak dat ook zij gemakkelijk een bestelling kunnen plaatsen. Houd er rekening mee dat je dan dus ook bestellingen naar andere landen moet versturen en de kosten en regels die daaraan verbonden zijn. Ook is het zo dat mond tot mond reclame online soms hard kan gaan. Als iemand een blog schrijft over jouw webshop dan kan die zomaar viral gaan.

Zorg voor een duidelijke webshop

Ga je een webshop maken, maak dan eerst een plan hoe je dit gaat aanpakken. Maak een plan voor de pagina’s die je wilt gaan aanmaken en die dus ook in de menustructuur moeten worden opgenomen. Zorg voor een logische indeling en maak niet te veel verschillende menu’s. Een bezoeker moet snel kunnen vinden wat hij zoekt en ook het plaatsen van een bestelling of het aanvragen van een offerte moet eenvoudig zijn. Als dat niet zo is, dan klikt een bezoeker vrijwel zeker door naar de concurrent.

Zorg voor goede klantenservice

Een bezoeker moet eenvoudig een vraag kunnen stellen en daar zo snel mogelijk antwoord op krijgen. Je hoeft echt niet om tien uur ’s avonds een vraag te beantwoorden. Maar iemand drie dagen op antwoord laten wachten is echt niet meer van deze tijd. Zorg dus dat je snel reageert op vragen en ook op klachten. Je kunt de klantenservice per e-mail doen, maar een online chat is ook een optie. Dit maakt de communicatie vaak makkelijker. Pas op met het inzetten van chatbots. Ze zijn vaak verre van efficiënt en zorgen vaak voor ergernis bij de bezoekers van je webshop.

Houd je website up to date

Nadat je webshop live is gegaan is het belangrijk om de inhoud van alle pagina’s up-to-date te houden. Dat geldt niet alleen voor de prijzen, maar ook voor productinformatie. Zorg dat alles klopt en dat je regelmatig nieuwe inhoud aan je website toevoegt. Op die manier wek je niet de indruk dat je bedrijf niet meer actief is. Een website die sinds een jaar niet meer is bijgewerkt wekt geen goede indruk. Blogs zijn een goede manier om klanten betrokken te houden. Je kunt die eventueel door een tekstbureau laten schrijven, inclusief interne links naar je producten.

Foto van Lisa
Lisa

Ik ben Lisa, een enthousiaste schrijver met een passie voor het verkennen van verschillende onderwerpen en het delen van mijn kennis via boeiende artikelen. Ik schrijf voor diverse websites en geniet ervan om diep in te duiken in thema's zoals economie, gezondheid, technologie, reizen, en lifestyle. Met een achtergrond in communicatie en in de corporate world streef ik ernaar om mijn lezers te informeren en te inspireren met goed onderbouwde en interessante content. Schrijven is voor mij een creatieve uitlaatklep en een manier om een breed publiek te bereiken en te betrekken bij de verhalen die ik vertel.