Om een bedrijf succesvol te maken en te houden, spelen veel verschillende aspecten een rol. In de eerste plaats moeten de financiën natuurlijk in orde zijn en moet de onderneming geleid worden door iemand die de juiste vaardigheden bezit. Gelijktijdig is het uiteraard ook relevant dat het personeel de juiste capaciteiten heeft, zodat er goed werk afgeleverd wordt en de klanten tevreden zijn.

En wat helaas nog weleens wordt vergeten: het is ook zeer relevant om de sfeer binnen het bedrijf goed te houden. Zeker als er voor projecten veel en intensief samen moet worden gewerkt. En je hebt vast wel enkele standaardtips gelezen over hoe je de sfeer kunt verhogen. Door bijvoorbeeld voor een aangenaam interieur te gaan, personeelsfeesten te organiseren en zo maar verder. Echter, ook andere zaken zijn relevant en die belichten wij graag in dit artikel voor jou.

Blijf elkaar motiveren

Wanneer alles goed gaat in een onderneming, dan is de kans groot dat de sfeer ook prima is. Als klanten tevreden zijn, dan profiteert iedereen daar in een onderneming immers van. Maar het gaat natuurlijk niet altijd goed en in die tijden is het ook relevant om samen het hoofd boven water te houden.

Uiteraard is het belangrijk om elkander toe te spreken wanneer er iets fout gaat, maar vergeet ook niet om de positieve aspecten te blijven benoemen. Een klein complimentje kan iemand zijn dag namelijk al helemaal maken. En als er sprake is van een heftig conflict tussen werknemers, dan kan arbeidsmediation een oplossing bieden.

Het belang van regelmatig fysiek communiceren

In een tijd waarin veel mensen vaak thuiswerken, wordt het lastiger om goed met elkaar te communiceren. Misschien heb je af en toe wel een momentje op de dag dat jullie gezamenlijk gaan Facetimen, maar de rest van de dag communiceer je dan alleen via tekst en dat komt toch wat afstandelijker over. Bovendien kan de communicatie daardoor ook verwarrend zijn, omdat niet altijd duidelijk is wanneer iemand bijvoorbeeld ironisch of serieus is. Zorg dus voor een gezond thuiswerkbeleid binnen de onderneming en maak afspraken om elkaar regelmatig fysiek te ontmoeten. Dat zal zeker bijdragen aan de goede sfeer.

Eerlijkheid duurt het langst

Ja, de kop van deze alinea is weliswaar een cliché, maar de meesten daarvan zijn waar en daarom zijn ze juist clichés geworden. Als je ergens mee zit, dan is het belangrijk om dit uit te praten. Maar geef ook duidelijk je grenzen aan wanneer je een deadline bijvoorbeeld niet redt. Sommige mensen vinden het lastig om eerlijk te zijn, omdat ze confrontaties uit de weg willen gaan. Soms moet een confrontatie nou eenmaal plaatsvinden en met de juiste communicatie leer je daar juist van en wordt de situatie beter.