Linkbuilding uitbesteden: is het de investering waard?

Linkbuilding is een proces binnen SEO waarmee je jouw positie in de zoekmachine kan verhogen. Je kunt ervoor kiezen om linkbuilding zelf te doen, maar je kunt linkbuilding ook uitbesteden. Hoe dat werkt en of het de investering waard is, zetten we hieronder voor je op een rij.

1. De voordelen van het uitbesteden van linkbuilding

Linkbuilding is belangrijk als je online meer zichtbaarheid wil creëren. Je vraagt je dan vast af: wat is linkbuilding? Linkbuilding is het verzamelen van hoogwaardige links die verwijzen naar jouw eigen website. Met veel hoogwaarde links kan Google jouw website ook als waardevol zien en dat belonen met een hogere positie in de zoekmachine. Als mensen dan via hun laptop of telefoon in de zoekmachine een bepaald zoekwoord invullen, wil je natuurlijk dat jouw website bovenaan staat. Dit kan zorgen voor meer zichtbaarheid, clicks en groei.

 

Linkbuilding is een langetermijnproces. Je zult niet binnen een paar dagen het effect zien: hier gaat enige tijd overheen. Dat betekent dus ook dat je gestructureerd bezig moet blijven met linkbuilding, waardoor het soms veel tijd kan kosten. In dit geval kan het dus een goede oplossing zijn om linkbuilding uit te besteden aan professionals. Het uitbesteden van linkbuilding kan een aantal voordelen opleveren.

 

  • Door linkbuilding uit te besteden, kun je tijd besparen.
  • Jij kunt je gewoon blijven focussen op je eigen werkzaamheden, zonder je te hoeven verdiepen in linkbuilding.
  • De professionals aan wie je het uitbesteedt, weten waar ze mee bezig zijn. Zo weet je dat het linkbuildingproces goed verloopt, aangezien zij over de nodige kennis en expertise beschikken.
Linkbuilding

2. Linkbuilding uitbesteden vs. in-house

Het uitbesteden van linkbuilding levert dus veel voordelen op. Je kunt profiteren van de voordelen van linkbuilding, terwijl je zelf hiermee tijd kunt besparen. Het enige wat je zou moeten afwegen, zijn de kosten die eraan zitten verbonden. Hoeveel dit kost, is afhankelijk van een aantal zaken. Denk bijvoorbeeld aan de kosten die de linkpartner vraagt, maar het is ook afhankelijk van de kosten van een link. De ene link kost meer dan de andere en dit speelt natuurlijk ook mee. 

Je kunt het natuurlijk ook anders bekijken. Als je er zelf voor kiest om te gaan linkbuilden, betekent het dus dat je er zelf jouw tijd in moet steken. En je weet wat ze zeggen: tijd is geld. Jouw eigen tijd kost dus ook geld, terwijl jij die tijd ook in iets anders had kunnen steken. Wat is dan de meest voordelige optie? Het uitbesteden van linkbuilding kan dan nog steeds een stuk aantrekkelijker zijn, helemaal omdat linkbuilding een langetermijnproces is.

3. Hoe je een goede linkbuildingpartner kiest

Het uitbesteden van linkbuilden gaat gepaard met het kiezen van een partner. Je kunt in deze zoektocht letten op een aantal zaken. Denk bijvoorbeeld aan de services die allemaal worden aangeboden. Wordt het hele linkbuildingproces van A tot Z voor je uit handen genomen, zoals het doen van een zoekwoordenonderzoek en het schrijven van unieke content? Ook kun je kijken hoe groot het linkaanbod is. Om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel te creëren, wil je ook diverse links gebruiken. Daarnaast kun je ook kijken naar het platform die de linkbuildingpartner gebruikt: is dit platform overzichtelijk genoeg?

Veelgestelde vragen

Het uitbesteden van linkbuilding biedt voordelen zoals professionele expertise, tijdsbesparing en toegang tot geavanceerde tools.

Linkbuilding kan beter in-house worden gedaan als je een klein bedrijf bent met beperkte middelen, of als je specifieke controle wilt houden over je SEO-strategieën.

Kies een linkbuilding partner met een bewezen trackrecord, transparante werkwijzen, en een aanpak die aansluit bij je bedrijfsdoelen.

Foto van Lisa
Lisa

Ik ben Lisa, een enthousiaste schrijver met een passie voor het verkennen van verschillende onderwerpen en het delen van mijn kennis via boeiende artikelen. Ik schrijf voor diverse websites en geniet ervan om diep in te duiken in thema's zoals economie, gezondheid, technologie, reizen, en lifestyle. Met een achtergrond in communicatie en in de corporate world streef ik ernaar om mijn lezers te informeren en te inspireren met goed onderbouwde en interessante content. Schrijven is voor mij een creatieve uitlaatklep en een manier om een breed publiek te bereiken en te betrekken bij de verhalen die ik vertel.