Wat Power BI dashboards voor jouw sales kunnen betekenen

Als ondernemer, ongeacht in welke branche, wil je weten hoe je bedrijf ervoor staat. Misschien check je het liefst wel elke dag hoe je het financieel gezien doet: wat verkoop je en waar zitten de knelpunten? En waar kun je kansen pakken? Veel ondernemers doen dit nog steeds met behulp van losse Excel-bestanden of losse gegevens uit CRM-systemen.
Het enige grote nadeel hiervan is dat je al gauw overzicht mist. Daar komen Power BI dashboards bij in beeld: een slimme tool van Microsoft waarmee je bedrijfsinformatie binnen no time omzet in heldere dashboards. In dit artikel zoomen we verder in op wat Power BI dashboards precies zijn en hoe je er direct mee aan de slag kunt gaan.
Power BI dashboards: wat zijn dat precies?
Steeds meer ondernemers zien de voordelen in van Power BI dashboards en dat is niet voor niets het geval. Power BI betreft namelijk een krachtige, maar gebruiksvriendelijke tool waarmee je al je bedrijfsdata samenbrengt op één overzichtelijk dashboard. Het fijne hiervan is dat deze data afkomstig is uit verschillende systemen: van CRM-systemen tot aan gegevens uit een webshop en van data uit je boekhouding tot aan gegevens uit Excel-bestanden waar je bepaalde informatie bijhoudt. In een Power BI dashboard kunnen deze bronnen eenvoudig en snel aan elkaar gekoppeld worden, waarna het systeem het omzet in een visueel geheel.
Je kunt je vast wel voorstellen dat dit als een soort digitale cockpit voelt voor veel ondernemers en managers, aangezien je al je belangrijke ‘stuurinformatie’ bij elkaar hebt. Je hoeft niet meer eindeloos te scrollen tussen losse documenten en spreadsheets, maar je vindt alle nodige informatie op één centrale plek. Wat natuurlijk wel een must is, is dat alle data actueel en up to date is. Dat betekent: geen gegevens van vorige maand, maar alles van vandaag. Power BI dashboards helpen je als ondernemer dus om slimmer, stabieler en efficiënter te werken. Voor veel ondernemers is dat in de huidige dynamische economie een verademing.
Waarom Power BI dashboards echt waardevol zijn voor sales
Hoewel Power BI dashboards verschillende voordelen hebben, is het met name interessant voor sales. In sales draait het namelijk allang niet meer om gevoel of ervaring, maar om gerichte cijfers. Op een sales dashboard heb je inzicht in de meest actuele cijfers, wat het verschil kan maken tussen gissen en gericht sturen. Je hebt immers direct inzicht in je cijfers op dat moment en weet op die manier wat er speelt binnen je verkoopproces. Hiermee is zo’n sales tool niet alleen handig, maar eigenlijk al onmisbaar voor bedrijven die willen blijven groeien.
Vraag je je af welke inzichten je zoal uit een dergelijk sales dashboard kunt halen? Denk onder andere aan de totale omzet per maand of per kwartaal, maar ook aan de verkoopcijfers per regio, klantgroep of productcategorie. Ook check je binnen no time wat je conversiepercentages zijn van leads naar klanten en zie je wat de gemiddelde orderwaarde of klantwaarde is. Inzicht in klantverloop of herhaalaankopen heb je ook, evenals informatie over de winstmarges per product of dienst. Met deze informatie zie je in één oogopslag waar je goed presteert, maar ook waar eventuele kansen blijven liggen. Daar kun je vervolgens weer gemakkelijk op inspringen.
Ruwe data wordt omgezet naar actiegerichte inzichten
Dat is namelijk ook een groot voordeel van Power BI: ruwe data wordt direct omgezet in bruikbare inzichten. Je hoeft geen handmatige rapportages meer te maken of bezig te gaan met het updaten van een Excel-bestand. Dat komt omdat alles automatisch werkt en verwerkt wordt, zolang je de juiste databronnen hebt gekoppeld aan het systeem. Wat hier misschien wel het grootste voordeel van is, is dat je als ondernemer tijd overhoudt om te doen waarvoor je bent begonnen met ondernemen: tijd steken in de groei van je bedrijf. En dat is toch waar het om draait in het vak?
Wat hierbij prettig is om te weten, is dat dit soort sales boards niet alleen voor de ondernemer zelf fijn zijn, maar ook voor salesmanagers. Zij kunnen iedere dag of iedere week dashboards maken die toegespitst zijn op de KPI’s van hun team. Met een paar klikken heb je al een handig overzicht voor je. Daarbij kunnen ze veel gerichter sturen op doelen die ertoe doen, omdat ze voortdurend zicht hebben op de prestaties van het bedrijf. Kortom: in een zakelijke omgeving, ongeacht welke branche, waar snel en efficiënt werken en waar je concurrentiepositie belangrijker is dan ooit, is het essentieel om te kunnen bouwen op betrouwbare en actuele inzichten. Power BI dashboards kunnen je hierbij helpen, zodat je niet meer verkoopt op gevoel maar op daadwerkelijke cijfers.
Ik ben Lisa, een enthousiaste schrijver met een passie voor het verkennen van verschillende onderwerpen en het delen van mijn kennis via boeiende artikelen. Ik schrijf voor diverse websites en geniet ervan om diep in te duiken in thema's zoals economie, gezondheid, technologie, reizen, en lifestyle. Met een achtergrond in communicatie en in de corporate world streef ik ernaar om mijn lezers te informeren en te inspireren met goed onderbouwde en interessante content. Schrijven is voor mij een creatieve uitlaatklep en een manier om een breed publiek te bereiken en te betrekken bij de verhalen die ik vertel.
Inhoud
Nieuwe blogs
Van giveaway tot eyecatcher: tasjes en aanstekers met jouw logo